Get Adobe Flash player
Slide background
Slide background
Slide background
Slide background

Wijkraad en bewoners praten met gemeente over parkeren B-waarden

In okrtober 2017 hebben bewoners uit de Bannewaard en Bregwaard een petitie bij de gemeente ingediend waarin met 165 handtekeningen van de bewoners de ernst van de parkeeroverlast door derden duidelijk is geworden. Eind november heeft de gemeente contact gezocht met de Wijkraad Huiswaard om deze overlast te bespreken en te zoeken naar een oplossing. Afgelopen woensdag (17 februari 2018) hebben ook 3 organisatoren van de handtekeningenaktie aan de gesprekken deelgenomen om zo goed toe te kunnen werken naar een bijeenkomst voor alle bewoners uit de B-waarden en de Hornwaard.

Welke overlast?

Het is duidelijk geworden dat de voornaamste overlast toch wel de parkeerdruk is. Mensen die niet als eindbestemming iemand uit onze straten hebben, maar onze straten gebruiken als gratis parkeerplek om vervolgens elders in de stad een bezoek te brengen.... of.... zelfs buiten onze stad... of zelfs buiten ons land!

  • Leerlingen (soms ook medewerkers) van het Horizoncollege
  • Medewerkers en bezoekers Flamingo Casino
  • Medewerkers en bezoekers Happy Italy
  • Bezoekers (mogelijk ook medewerkers) VUE bioscoop
  • Medewerkers Reaal
  • Medewerkers UWV
  • Treinreizigers
  • Overige forenzen die de auto in de B-waarden parkeren en vanaf daar carpoolen of verder lopend naar hun werk in Overstad of centrum gaan
  • Vakantiegangers die hun auto 1, 2 of zelfs 3 weken of langer in de straat parkeren om vervolgens met OV (en vliegtuig) naar hun vakantiebestemming gaan!

De overlast is enorm toegenomen na de invoering van betaald parkeren op de Zijperstraat.

Voor bewoners die 's ochtends zelf naar hun werk gaan en eind van de middag of begin van de avond thuis komen, is het probleem op dat moment minder groot. Rond de avond is er meestal wel weer plek. Als je echter overdag even kort met de auto weg moet, is de kans groot dat je bij thuiskomst de auto één of twee straten verderop moet parkeren. 
Dit probleem is vaak extra groot voor de senioren uit onze straten die minder goed te been zijn en niet graag met een zware boodschappentas een onnodig groot stuk willen lopen. Mensen die slecht ter been zijn die bij bewoners in betreffende straten op bezoek willen komen, komen ook liever niet meer op bezoek als ze vervolgens nog een paar honderd meter moeten lopen. 
De 'vreemdparkeerders' zijn zelf ook bekend met de grote parkeerdruk. Voor hen is het zaak om zo snel mogelijk en plek zo dicht bij hun eindbestemming te vinden. Dit resulteert vaak in een ware race door de straten om andere parkeerders voor te kunnen zijn. Dit komt de verkeersveiligheid in de straten niet ten goede. Zeker omdat de ellende al begint op de tijden dat de kinderen dan op weg naar school gaan.

In de avond neemt de overlast van uitgaanspubliek toe. Vele bezoekers aan het casino, de bioscoop, podium Victorie en andere uitgaansgelegenheden weten niet dat je in Overstad vanaf 20.00 uur GRATIS kunt parkeren! Men ziet de grote borden van de particulier parkeerterreinen van Van Til, waar altijd betaald moet worden, maar realiseert zich vaak niet dat alle openbare parkeerplekken op straat na 20.00 uur GRATIS zijn. Er is dan perkeergelegenheid in de Zijperstraat (inclusief een groot parkeerterrein achter de bioscoop/casino/Happy Italy en Podium Victorie), langs de Pettemerstraat (inclusief een groot parkeerterrein naast Versani en Karwei) en alle andere parkeerplaatsen in Overstad. 
De overlast in de avond bestaat niet alleen uit het in beslag nemen van parkeerplekken, maar ook uit geluidsoverlast wanneer de eigenaren van de auto's met passagiers luidruchtig richting auto lopen en de straat met de auto luidruchtig verlaten.

Bewoners uit de Hornwaard zien ook dat er auto's bij hun in de straat worden geparkeerd, waarna zij lopend of met vouwfiets de straat verlaten, maar bestempelen het nog niet als overlast. Als er maatregelen genomen gaan worden voor de Bannewaard en de Bregwaard, zal de druk in de Hornwaard en de Broekerwaard naar alle waarschijnlijkheid toenemen.

Oplossingen...

In 2012 is de Wijkraad Huiswaard samen met bewoners uit de Bannewaard ook in actie gekomen tegen de toegenomen parkeeroverlast. Toen hebben gesprekken met Leger des Heils (Bannewaard) en het Horizon College voldoende resultaat gehad. Er waren plannen om een werkgroep parkeren op te starten, maar gezien het positieve resultaat na de eerste gesprekken, vonden diverse bewoners uit de Bannewaard die wilden deelnemen aan de werkgroep een werkgroep niet meer noodzakelijk.
De Wijkraad ziet ook nu een gesprek met "de bronnen van de overlast" als eerste mogelijke oplossing. Als dit werkt, hebben we minder overlast in de buurt, zonder dat de bewoners daarvoor hoeven te betalen en/of andere beperkingen worden opgelegd. De bedrijven krijgen de kans hun goede wil te tonen, komen daarmee niet negatief, maar positief in de publiciteit en kunnen hun bezoekers mogelijk zelfs betere alternatieven bieden.
Als mogelijke oplossing werd ook even gedacht aan het uitbreiden van parkeerplaatsen, maar de kans is dan groot dat het dan alleen maar meer 'vreemdparkeerders' aantrekt.

Parkeervergunningen?

Als laatste middel kunnen parkeervergunningen worden ingezet. Zonder vergunning mag er dan niet meer in de straten geparkeerd worden. Dan zijn er geen 'vreemdparkeerders' meer, maar dienen de bewoners een vergunning te kopen. De kosten hiervoor bedragen momenteel € 64,60 per auto per jaar. Per woning worden maximaal 2 vergunningen verstrekt. Huishoudens met meer auto's zullen dan buiten het vergunninghoudersgebied de overige auto's moeten parkeren. Voor bezoekers (visite) moet de aparte parkeervergunning geregeld worden. Ook voor een camper of caravan die je tijdelijk in de straat wilt parkeren moet een vergunning komen. 
Na 20.00 uur kan er ook zonder vergunning geparkeerd worden. Overlast na 20.00 uur kan dan ook niet bestreden worden. 
Toen de straten in 1972 werden opgeleverd, werd er rekening gehouden met ± 0,7 auto per woning. Nu zijn er woningen waar 2, 3 of 4 auto's bij horen. Nu is er een maximum van 2 auto's per adres, maar het zou best eens kunnen dat de straten op sommige momenten vol staan met auto's van vergunninghouders. Op dat moment is het probleem ook niet opgelost, ook al heeft men betaald voor een vergunning.

Meer informatie over de tarieven van parkeervergunningen vindt u op https://alkmaar.parkeerservice.nl/tarieven-2/ . 

Wat nu???

We zouden graag zien dat bewoners meedenken aan oplossingen en ook denken aan mogelijke keerzijden van die oplossingen. Ook willen we goed in kaart brengen welke problemen er op welke momenten zijn en door wie deze worden veroorzaakt. Voor een groot deel denken we dat al te weten, maar wie weet zijn er nog andere zaken die van belang zijn of zijn er oplossingen waar nog niet eerder aan gedacht is.
We hebben door meerdere mensen de optie "blauwe zone" (gebruik parkeerschijf) horen noemen. Dat schijnt voor de gemeente omslachtig te handhaven te zijn. Binnen de gemeente Alkmaar wil men daarom geen blauwe zone's invoeren.
Voor de avonduren hebben we gevraagd of het door de gemeente niet duidelijker aangegeven kan worden dat parkeren na 20.00 uur gratis is (parkeer je om 19.00 uur, dan hoef je maar een uurtje te betalen). De gemeente vreest dan echter door de particuliere aanbieder(s) van valse concurrentie beticht te worden en wil die ondernemer(s) liever te vriend houden.
Wat wel zou kunnen, is dat de ondernemers die bezoekers met auto's verwachten op hun website en bij de entree er op wijzen dat parkeren in Overstad na 20.00 uur gratis is.

Bij de gemeente wordt komende weken gewerkt aan een online formulier waarop de bewoners hun meningen over bepaalde stellingen m.b.t. de parkeeroverlast kunnen geven. Bewoners uit de B-waarden en de Hornwaard zullen ergens in de aankomende weken hierover een brief ontvangen. In deze brief worden de bewoners (maar ook de bedrijven die overlast veroorzaken) uitgenodigd voor een bijeenkomst. Deze bijeenkomst zal naar verwachting begin maart 2018 plaatsvinden. Voor die tijd hopen wij ook gesprekken met de betreffende bedrijven te hebben gehad om het probleem te melden, hen op de hoogte te brengen van de ernst van de zaak en te kijken welke oplossingen er voor hen zijn. 

Toch parkeervergunningen?

Dat er een oplossing moet komen is duidelijk. Mocht uiteindelijk het parkeren voor vergunninghouders de enige oplossing blijken, dan zal de gemeente een enquête onder de bewoners houden om te peilen of er wel een meerderheid onder de bewoners is om deze maatregel te nemen. 
Om het parkeren voor vergunninghouders in te kunnen voeren, dient minimaal 60% van de bewoners aan de enquête deel te nemen en van die deelnemers moet minimaal 60% voor invoering van parkeervergunningen zijn. Pas dan zal er eerst gestart worden met een proefperiode van 6 maanden. Deze proef periode dient om eerst te kijken of het probleem wel echt is opgelost. Als blijkt dat de parkeervergunning dè oplossing is, zal deze definiteif worden ingevoerd. Overigens zal ook daarvoor eerst weer een meerderheid van 60% moeten zijn.

Vragen?

Indien u vragen of opmerkingen heeft betreffende de parkeeroverlast, dan kunt u een e-mail sturen naar  . Bewoners uit de B-waarden en de Hornwaard ontvangen in ieder geval van de gemeente een uitnodiging om hun bevindingen in een digitaal online formulier te melden en om aanwezig te zijn bij de bijeenkomst voor bewoners.
De datum van deze bijeenkomst moet op dit moment nog worden vastgesteld.

 

Slide background
Slide background
Slide background
Slide background
Slide background
Slide background

Stichting Wijkraad Huiswaard - Postbus 9445 - 1800 GK  Alkmaar